Svar: Skemad, vælling og søvn

8. maj 2017

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Kris

Tak for dit brev og fine beskrivelse - dejligt at høre, at det går så fint med skemaden og at jeres dreng er glad for sin aftenflaske :)

Det lyder passende med to måltider skemad, nu hvor jeres dreng er 5 måneder gammel. Og de fleste børn vil trives med 3 måltider og lidt mellemmåltider, når de så bliver 6 måneder. Det kan dog godt være, at jeres dreng kan begynde med lidt morgengrød allerede nu - det kan nemlig være bedre, at han spiser lidt mindre grød og mos af gangen og så tager imod sine flasker, end at han spiser store portioner og derfor ikke drikker mælk nok. Derfor kan det være bedre at give ham f.eks. 1 dl. 3 gange dagligt end 1.5 dl. 2 gange dagligt, hvis det så giver plads til mere mælk i maven.

Du skal derfor prøve at finde balancen mellem at give ham skemad, som mætter ham, men ikke tilbyde så meget, at han ikke drikker mælk nok...

En plan med 3 skemåltider kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 8: Tilbydes lidt grød, måske 3/4-1 dl. og lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30

Frokost 11.30-12: Tilbydes grød (anden slags end om morgenen) eller tilbydes lidt grøntsagsmos, igen måske max 1 dl. og vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er

Eftermiddag 16: Tilbydes evt. lidt sveskemos til mave :) Og vand af kop. Ammes også stadig om eftermiddagen.

Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap

Aften 18: Grøntsagsmos, igen max 1 dl. og vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes/flaske

Midt nat: Ammes x 1 efter behov.

Det er dejligt, at jeres dreng et par nætter har kunne sove fra kl 20 til 06 - det kan du dog ikke forvente med den alder han har og jeg vil ...

Annonce

... som udgangspunkt anbefale dig, at I giver ham flaske, eller at du ammer ham sen aften. De fleste børn er 6 måneder, før de begynder at kunne undvære mælken midt nat kl 03, men hvis han kan springe denne over nu, vil det være fint.

Mælken sen aften er dog god at bibeholde. Man kalder ofte dette for barnets drømmemåltid og det hjælper ofte til en god nat. Samtidig så sikrer mælken på ydertidspunkterne en vigtig del af barnets mælkeindtag og dermed barnets væskebehov. I takt med at jeres dreng får mere og mere skemad i løbet af dagen, så er det vigtigt, at hans væskebehov stadig dækkes til strækkeligt og da han ikke er ældre end han er, så er det begrænset, hvor meget han kan drikke af en kop. En amning eller flaske sen aften er derfor med til at sikre hans behov for væske. Og ofte er mælken på dette tidspunkt sammen med mælk før putningen om aftenen, de to mælkemåltider, der forsvinder sidst. Det betyder altså, at de to amninger eller flaske, som børn i 10-12 måneders alderen ofte har brug for, ofte vil ligge aften og sen aften, så mange børn springer i den alder mælken om dagen over... På den måde er mælk sen aften også en god rutine i forhold til tiden frem.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til vælling så anbefaler sundhedsstyrelse ikke dette og hvis du gerne vil give vælling, så anbefales det først fra 6 måneders alderen. En flaske med vælling vil tælle i stedet for en flaske med modermælkserstatning. I stedet for at give ham modermælkserstatning om aftenen som nu, så kan du vælge at give vælling i stedet. Det er dog lige så fint at give ham grød og mos, vand af kop og så supplere med modermælkserstatning - og det lyder som om, at han bliver fint mæt af dette:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad du kan forvente lige nu og den næste tid :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder