Svar: Skemad, vælling og søvn
8. maj 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og fine beskrivelse - dejligt at høre, at det går så fint med skemaden og at jeres dreng er glad for sin aftenflaske :)
Det lyder passende med to måltider skemad, nu hvor jeres dreng er 5 måneder gammel. Og de fleste børn vil trives med 3 måltider og lidt mellemmåltider, når de så bliver 6 måneder. Det kan dog godt være, at jeres dreng kan begynde med lidt morgengrød allerede nu - det kan nemlig være bedre, at han spiser lidt mindre grød og mos af gangen og så tager imod sine flasker, end at han spiser store portioner og derfor ikke drikker mælk nok. Derfor kan det være bedre at give ham f.eks. 1 dl. 3 gange dagligt end 1.5 dl. 2 gange dagligt, hvis det så giver plads til mere mælk i maven.
Du skal derfor prøve at finde balancen mellem at give ham skemad, som mætter ham, men ikke tilbyde så meget, at han ikke drikker mælk nok...
En plan med 3 skemåltider kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 8: Tilbydes lidt grød, måske 3/4-1 dl. og lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30-12: Tilbydes grød (anden slags end om morgenen) eller tilbydes lidt grøntsagsmos, igen måske max 1 dl. og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16: Tilbydes evt. lidt sveskemos til mave :) Og vand af kop. Ammes også stadig om eftermiddagen.
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, igen max 1 dl. og vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat: Ammes x 1 efter behov.
Det er dejligt, at jeres dreng et par nætter har kunne sove fra kl 20 til 06 - det kan du dog ikke forvente med den alder han har og jeg vil som udgangspunkt anbefale dig, at I giver ham flaske, eller at du ammer ham sen aften. De fleste børn er 6 måneder, før de begynder at kunne undvære mælken midt nat kl 03, men hvis han kan springe denne over nu, vil det være fint.
Mælken sen aften er dog god at bibeholde. Man kalder ofte dette for barnets drømmemåltid og det hjælper ofte til en god nat. Samtidig så sikrer mælken på ydertidspunkterne en vigtig del af barnets mælkeindtag og dermed barnets væskebehov. I takt med at jeres dreng får mere og mere skemad i løbet af dagen, så er det vigtigt, at hans væskebehov stadig dækkes til strækkeligt og da han ikke er ældre end han er, så er det begrænset, hvor meget han kan drikke af en kop. En amning eller flaske sen aften er derfor med til at sikre hans behov for væske. Og ofte er mælken på dette tidspunkt sammen med mælk før putningen om aftenen, de to mælkemåltider, der forsvinder sidst. Det betyder altså, at de to amninger eller flaske, som børn i 10-12 måneders alderen ofte har brug for, ofte vil ligge aften og sen aften, så mange børn springer i den alder mælken om dagen over... På den måde er mælk sen aften også en god rutine i forhold til tiden frem.
Med hensyn til vælling så anbefaler sundhedsstyrelse ikke dette og hvis du gerne vil give vælling, så anbefales det først fra 6 måneders alderen. En flaske med vælling vil tælle i stedet for en flaske med modermælkserstatning. I stedet for at give ham modermælkserstatning om aftenen som nu, så kan du vælge at give vælling i stedet. Det er dog lige så fint at give ham grød og mos, vand af kop og så supplere med modermælkserstatning - og det lyder som om, at han bliver fint mæt af dette:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad du kan forvente lige nu og den næste tid :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske